2016. augusztus 23., kedd

A nagytestvér - BLADE 130X

Eljött az idő, hogy végre visszatérjek a saját történetemhez is, mivel mostanában sokat írtam a technikai oldalról, de jöjjön most a történetem folytatása...
A Walkera nekem kicsit gyengének vagy inkább furának viszonyult, ezért gondoltam lassan be kellene valami mást újítani amiben azért több erő van és talán egy jobb FBL rendszerrel rendelkezik. Ekkor jött a régen áhított gép a BLADE 130X. Valójában már a Walkera előtt is szerettem volna egy ilyen Blade helit, mivel az Mcpx sem volt rossz, gondoltam a nagytestvére még jobb lehet.
BLADE 130X vs. Walkera V120d02S
Nálam a Blade nyert.

Sikerült megkaparintanom egy igazán megbecsült és tuningolt változatot mellyel meg is leptem magam 2014 karácsonyára. A gépről nem sok jót lehett hallani sokan szidták mert mértéhez képest egy elég költséges kis gépecske volt. Engem is többen akartak lebeszélni róla, de nem hagytam magam a végén mégis csak meg lett. Az Rc Fórumon mindenképpen ajánlom a Blade 130X topik végigolvasását, minden gyengesége le van írva a gépnek, nagyon jó tanulság lehet.

Blade 130 X magyar topik

Az én gépem az eredeti konstrukcióhoz képes már nagyon át volt alakítva, nem sok gyári alkatrésze maradt, de így már igazán megbízható és repülhető gép volt.
A legnagyobb igazság amit a BLADE 130X-re lehet mondani... "Aki csak repkedni szeretne, és szerelgetni nem, az ne vegyen 130X-et." Ez teljesen igaz volt a gépre mivel folyamatosan igényelte a törődést. Itt a kötelező karbantartásokat nem lehetett elsunnyogni.



Pár kép egy gyári BLADE 130x-ről.



A gyári konstrukció a következő módon állt össze:

- lineáris szervók
- műanyag fej és farok alkatrészek
- 4mm-es karbon főtengely
- kardán farokhajtás
- AS3X FBL rendszer (csak Spektrum kompatibilis)
- 6730kv-s inrunner főmotor
- 2S 30C lipo akkumulátor





A saját konstrukcióm kicsit máshogy állt össze:

- BlueArrow ciklikus és farokszervó
- egyedi szervó felfogatások
- Extreme szabadonfutó főfogas
- Extreme acél főtengely
- Extreme Heli komplett alu rotorfej és farok
- Lynx faroklapátok
- Alu farokmerevítő, karbon vezérsík
- Extreme Spin 8000kv motor


Előnyök:
- kifejezetten jól meg lehet tanulni a helikopter szerelés alapjait, jól tanulható rajta a rezonancia keresés is
- Programozható FBL rendszer, amivel a gép igazán szépen tud repülni egy rendesen összerakott mechanikával.
- méretehéz és a rotor fordulathoz mérten elég strapabíró kis gépezet, én nem sokszor estem vele de nem is nagyon kellett esés miat sok alkatrészt cserélnem.

Hátrányok:
- sajnos a kardán hajtás itt is alul volt méretezve, a kardán átmérő csak 1,5mm, sérülékeny, könnyen gerjeszt rezonanciát
- a gyári szervók elég pontatlanok és lötyögősek, cserébe viszont nem fogazódnak le soha.
- a kardán meghajtás a főtengelytől 4db különböző fogaskeréken jut el a faroktengelyig
- a gyári műanyag farokcsúszka nagyon gyenge anyag, érdemes alura cserélni
- a gyári műanyag imbolygó szintén gyenge érdemes alura cserélni
- nagyon drága gyári és tuning alkatrészek

Repültem többször is a gyári géppel is mivel megesett, hogy párhuzamosan volt az Extreme tuning gépem és egy teljesen gyári is. Amiket mindenképpen érdemes kicserélni a gyári konfigurációban azok a következő dolgok... (illetve azt is leírom amit nem érdemes rögtön kicserélni)

- farok tengelyen a gyári műanyag csúszka hamar szétmegy, nekem ugyan nem volt baaj bajom vele de többen panaszkodtak, nagyon pontatlan is ami néha megingatja a farkát. Érdemes egy komolyabb minőségű alura cserélni (ExtremeHeli, MicroHeli, Lynx). Ez lenne az első amit cserélnék a gyári gépemen!


- a szervók szerintem kezdésnek elég jók, amíg nem gyakorolsz vele nagyon komoly 3D figurákat addig észre sem veszed a levegőben azt a kis holtjátékot.

- a főtengelyen az egyik leggyengébb láncszem az imbolygó, sajnos minden igaz rá mint ami a farok csúszkára, pontatlan és hamar beadja a kulcsot, szintén nagyon ajánlott alura cserélni.

- szóba jöhet még a kardán fogaskerekek cseréje fémre, bár itt mindig érdemes benne hagyni legalább egy műanyag elemet. Nekem az A-B volt Extreme acél fogaskerék a C-D pedig simán műanyag.

- ezek után már nincs is olyan dolog amit érdemes cserélni benne, maximum, ha tuningolgatni akarod. Viszont ami még nagyon nagy szolgálatot tesz az a Spin motor. Nekem több olyan helyzetem is volt vele ahonnan a gyári motor már nem tudta volna menteni a mozdulatsort, de a Spinnel könnyedén ment.
Számtalan tuning cikket kipróbáltam én is, volt aminek nem sok értelmét láttam és volt sok olyan is ami nagyban javította a gép tulajdonságait.

Egyik "lekdurvább" törésem ez volt. Sikerült a földhöz elég közel egy flippet kezdenem de sajnos a befejezés nem sikerült elég jól mert farokkal a földbe csapódott a gép :) Kardán és farokcső csere után ismét a régi volt a gép.

Mindent összevetve egy nagyon szerethető gép a Blade 130X. Több gyári illetve tuningolt darab is megfordult a kezeim alatt, akik megvásárolták őket tőlem szerintem a mai napig reptetik mindegyiket.

Csepel Airfield 21 - Blade 130X repülés (ismerkedés)

Egy évig volt a birtokomban a Blade 130X, nagyon szerettem, olykor tényleg igényli a törődést, de nagyon jól lehet vele 3D repkedést tanulni.




A következő helikopterem már a nagyobb kategóriába tartozott, de erről majd később...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése